De horecabranche is enorm geraakt door het coronavirus. Alle horeca heeft zijn deuren moeten sluiten en kunnen voorlopig nog niet open. Voor een aantal bedrijven heeft dit gezorgd dat zij failliet zijn verklaard en voor de rest is het hopen dat het snel beter wordt. Toch proberen veel horeca ondernemers het hoofd boven water te kunnen houden door verschillende manieren uit te proberen om toch iets te kunnen verkopen. Hieronder delen we een aantal tips hoe je in deze zware tijd toch iets kunt proberen.
Social media
We zitten allemaal binnen en we kunnen nergens heen. Op social media blijven er constant nieuwtjes gedeeld worden en hoe mensen wereldwijd omgaan met de quarantaine en het virus. Probeer in deze tijd veel aandacht te besteden aan social media. Zorg voor een eigen slogan en blijf interessant voor je doelgroep. Het is nu niet mogelijk dat gasten langskomen en kunnen genieten van een lekker gerecht. De hashtag ‘support your locals’ gaat in Nederland ook viraal en probeer hier zo veel mogelijk mee te doen.
Merchandise
Corona merchandise bestaat en het is steeds meer terug te vinden online. Verzin creatieve content voor je social media en verkoop hier je eigen corona merchandise. Denk aan slogans die te maken hebben met quarantaine en je eigen restaurant. Je kunt een corona shirt bedrukken een als kleinigheid meegeven bij iedere bestelling. Zo zorg je ervoor vaker gedeeld te worden en kun je in deze tijd toch je naamsbekendheid vergroten.
Bezorgen en afhalen
Je kunt geen gasten verwelkomen in je restaurant(s), maar er zijn gelukkig andere manieren om toch door te kunnen gaan. Je kunt bijvoorbeeld een aangepast corona menu maken waarop je bekendste gerechten staan en eventueel wat nieuwe. Op social media kun je delen welke dagen en tijden je open bent voor bezorging en afhalen. Verkocht je voorheen geen koffie of sappen? Probeer dit nu uit. Schrijf ook bij iedere bestelling een liefbericht op de verpakking voor een grotere kans gedeeld te worden.
Geduld
Uiteindelijk is het belangrijk geduld te hebben in deze zware tijd. Het is voor iedereen een onzekere tijd en alleen met elkaar kun je er het beste van maken. Probeer veel contact te houden met andere horeca ondernemers die in hetzelfde schuitje zitten. Zo kun je samen brainstormen voor nieuwe ideeën om toch open te kunnen blijven met elkaar en op een creatieve manier toch in contact te blijven met je doelgroep.