Pediatrische ergotherapie heeft vele doelen, maar het belangrijkste doel is om kinderen de tools te geven die ze nodig hebben om te gedijen. Of dit nu het ontwikkelen van een specifieke vaardigheid betekent, zoals leren schrijven, of meer algemene zelfzorgvaardigheden, het doel is altijd de onafhankelijkheid van kinderen te bevorderen. Het is cruciaal dat ze, in dit streven naar meer onafhankelijkheid, zijn uitgerust met algehele lichaamskracht, een goede balans en coördinatie, en het vermogen om motorisch te plannen.
Ik vind het belangrijk om kinderen de mogelijkheid te bieden om deze vaardigheden te oefenen, die niet altijd voorkomen bij dagelijkse activiteiten. Het Wobbel-bord is een fantastische manier om de coördinatie en het evenwicht van een kind te bevorderen, die cruciaal zijn voor hun algehele ontwikkeling. Dit zijn de bouwstenen voor het ontwikkelen van meer specifieke vaardigheden op de weg, waaronder grijp- en grafomotorische vaardigheden (zoals tekenen en schrijven met een potlood). Kinderen die worstelen met lichaamssterkte hebben meer kans op uitdagingen bij het ontwikkelen van fijne motoriek, dus elke kans om aan deze bouwstenen te werken is essentieel.
En heb ik al gezegd wat voor schoonheid dit ding is? Zo’n geweldig ontwerp! Hier zijn nog een paar voordelen van het Wobbel bord:
ONTWIKKELT LICHAAMS- EN RUIMTELIJK BEWUSTZIJN
Het vermogen om te herkennen waar uw lichaam zich in de ruimte bevindt, lijkt misschien een goed idee, maar niet voor kinderen. Dit is een ander cruciaal vermogen, omdat het ons helpt om ons beter te verhouden tot andere mensen en objecten in onze omgeving. Lichaamsbewustzijn is bijvoorbeeld wat ons laat weten wanneer iemand te dichtbij staat voor troost. Ruimtelijk inzicht geeft ons het kader voor interactie met onze omgeving. Zo weten we links van rechts, maar ook hoe we obstakels weten te vermijden. Dit is belangrijk voor de algehele veiligheid, maar speelt ook een rol bij visuele waarneming.
VERHOOGT DE KERNSTERKTE
Terwijl ze balanceren op het bord, dagen kinderen de buikspieren uit. Een goede kernkracht helpt bij een goede houding, wat belangrijk is bij deelname aan tafelbladtaken.
BEVORDERT BILATERALE COÖRDINATIE
Dit verwijst naar het vermogen om beide zijden van het lichaam op een gelijktijdige en georganiseerde manier te gebruiken. Een goede bilaterale coördinatie hebben is een teken dat beide hersenhelften effectief communiceren en die informatie met het lichaam delen. Het is waarschijnlijker dat kinderen met een goede bilaterale coördinatie succes hebben bij activiteiten die te maken hebben met het dagelijks leven – zichzelf aankleden en eten, of hun schoenen strikken – en grove motoriek, zoals kruipen, lopen of traplopen. Het speelt ook een rol bij visuele motorische taken, zoals tekenen of spelen, en de ontwikkeling van fijne motoriek.
Als dit alles veel lijkt om van speelgoed te vragen, onthoud dan dat het meest cruciale element hier PLEZIER is! Kinderen hebben de neiging dingen te vermijden die voor hen een uitdaging zijn, dus het is belangrijk om al dit werk dat wordt gedaan te verhullen met een flinke dosis spel. Hier zijn een paar ideeën om de Wobbel plank te gebruiken op een manier die zowel leuk is als de bovengenoemde voordelen effectief bevordert:
WOBBEL-KAARTEN
De mensen van Wobbel Board hebben een gratis set afdrukbare kaarten gemaakt die je online kunt downloaden. Inbegrepen zijn 12 verschillende bewegingen en activiteiten die je met het bord kunt doen. Elke kaart biedt variaties op een activiteit en legt uit bij welke vaardigheden dit helpt. Er zijn ook een handvol activiteiten voor twee personen, die de sociale en communicatieve vaardigheden verbeteren.
GEHEUGEN SPEL
Dit maakt ook deel uit van de meegeleverde download. Net als bij het originele geheugenspel, leg je de kaarten met de beeldzijde naar beneden op een oppervlak en moeten kinderen proberen de bijpassende kaarten uit het geheugen te vinden. Zodra de match is gevonden, doen kinderen om de beurt de activiteit op de kaart.
OBSTAKEL CURSUSSEN
Het wobbelbord kan op verschillende manieren gebruikt worden als onderdeel van een hindernisbaan. Er kan over worden geklommen, erover of eraf kunnen worden gesprongen. Je kunt het Wobbel-bord ook in het midden van de baan hebben met een stapel Wobbel-kaarten naar beneden, zodat wanneer kinderen bij het bord komen, ze de kaart moeten omdraaien en de bijbehorende activiteit uitvoeren. Probeer een aantal andere activiteiten in de baan op te nemen, zoals op een trampoline springen of op verschillende gekleurde vlekmarkeringen stappen. Loop over kussens of maak de krabbenwandeling – dit zijn allemaal leuke manieren om aan balans en coördinatie te werken!