Wat moet ik doen bij stress?

Stress krijg je niet vanzelf, het ontstaat niet zomaar. Een veel voorkomende oorzaak van stress is een te volle agenda. Dit kan komen omdat je veel moet regelen op je werk of in je thuissituatie. Ook als je onzekerheid hebt over bepaalde situaties is het mogelijk dat je lichaam hierop reageert. Stress brengt het lichaam namelijk in een staat van paraatheid, dit is ook nodig in zulke situaties. Daarnaast brengt het veel lichamelijke reactie op gang. Een aantal voorbeelden hiervan zijn: een versnelde ademhaling, extra adrenaline en meer zweten dan dat je normaal doet.

Is stress schadelijk?

Stress hoeft lang niet altijd schadelijk te zijn voor onze gezondheid, het kan juist voor succes zorgen. Maar let op, te veel stress is niet goed voor je. Het gaat dan om langdurige, negatieve stress. Dit kan het lichaam niet zo goed hebben. Je lichaam zal dit uiten door je stemming naar beneden te brengen, je omgeving zal dit zeker aan je merken. Enkele andere symptomen van langdurige stress zijn: 

  • Hartkloppingen
  • Hoofdpijn
  • Nekpijn
  • Gespannen spieren
  • Nerveus gedrag
  • Moeite met helder nadenken

Hoe kan je stress behandelen?

Stress helemaal voorkomen is bijna niet mogelijk. Het is wel mogelijk om goed op jezelf te letten en af en toe nee te zeggen als mensen je iets willen opdragen. Daarnaast is het goed om veel te sporten en gezond te eten en drinken. Daarnaast kun je stress ook heel goed behandelen door een massage te boeken. Dit helpt je om je lichaam in balans te krijgen en je spieren te laten ontspannen. Op deze manier verlaat de stress langzaam je lichaam. Hierdoor wordt hopelijk een burn-out voorkomen, want dat is het laatste wat je wil. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *