Tips voor gezond afvallen

Als je reclames voor diëten ziet dan zijn deze vaak gericht op snel afvallen. Dit snelle afvallen is alleen te bereiken met een groot calorietekort. Dit betekend dat je lichaam ook tekorten aan voedingsstoffen kan krijgen. Dit is niet gezond en zeker als het dieet langer dan twee weken duurt dan bestaat er een risico op nadelige gevolgen voor de gezondheid. In dit artikel zullen we ons daarom richten op tips die je helpen om gezond af te vallen. Zo gaat het afvallen misschien ietsje minder snel, je blijft er in ieder geval wel gezond bij. 

Tip #1: eet eieren voor het ontbijt

Wist je dat eieren erg gezond zijn? Ze hebben soms nog een wat negatief image vanwege het cholesterol wat te bevatten. Inmiddels weten we dat cholesterol wat in voeding zit niet hetzelfde is als het cholesterol wat in je bloedbaan zit. Het cholesterol wat in je bloed zit maakt je lichaam zelf aan als reacties op ontstekingen in je lichaam.

Eieren bevatten erg veel vitamines en mineralen en zijn een uitstekende bron van hoogwaardige eiwitten. En om deze eiwitten is het allemaal te doen als je af wilt vallen. Eiwitten zorgen namelijk voor een goed gevoel van verzadiging. Dit is belangrijk als je af wilt vallen want het voorkomt dat je te veel tussendoortjes gaat eten. Door veel eiwitten direct bij het ontbijt te eten hou je gedurende de dag een beter gevoel van verzadiging.

In plaats van eieren kan je ook iets anders eten wat veel eiwitten bevat, Griekse yoghurt of kwark bijvoorbeeld.

Tip #2: drink water

Wist je dat het drinken van water je kan helpen bij het afvallen? Het drinken van water zorgt ervoor dat je metabolisme gedurende ongeveer een uur zo’n 25% sneller gaat. Dit komt omdat je lichaam het koude water zal opwarmen tot lichaamstemperatuur en dat kost energie.

Door een halve liter een half uur voor de maaltijd te drinken raakt je maag alvast wat voller. Dit zorgt ervoor dat je tijdens de maaltijd minder calorieën zult eten.

Tip #3: drink groene thee

Groene thee is niet alleen erg gezond, het helpt ook bij het afvallen. In groene thee zit cafeïne die zorgt voor een snelle stofwisseling zodat je meer vet kunt verbranden.

In plaats van groene thee kan je ook zwarte koffie drinken. Ook in koffie zit cafeïne die de stofwisseling versnelt. Het is wel belangrijk dat je je groene thee of koffie zonder suiker drinkt, anders wordt het stofwisseling versnellende effect teniet gedaan. 

Tip #4: eet minder geraffineerde koolhydraten

Geraffineerde koolhydraten ontstaan als natuurlijke koolhydraatbronnen worden ontdaan van hun vezels. Dit gebeurt bijvoorbeeld bij het maken van bloem uit graan. Of bij het maken van witte rijst of bij het filteren van vruchtensappen. Omdat de vezels ontbreken krijgen deze voedingsmiddelen een heel ander effect op het lichaam. De suikers die ze bevatten zijn vrijwel direct door het lichaam op te nemen. Dit zorgt voor een snelle stijging van de bloedsuikerspiegel. Waarna deze weer snel daalt en je snel weer honger krijgt.

Door de pieken in de bloedsuikers moet je lichaam ook meer insuline aanmaken. Dit zorgt ervoor dat je lichaam vet wilt gaan vasthouden. Om op een gezonde manier af te kunnen vallen is het juist zaak om de insulinewaarden laag te houden. Dit kan je doen door voedingsmiddelen die bewerkte (geraffineerde) koolhydraten of suikers bevatten zoveel mogelijk te vermijden. Dit kan je doen door zoveel mogelijk volkoren varianten te kiezen. Bijvoorbeeld volkoren brood in plaats van wit brood. Of zilvervlies rijst in plaats van witte rijst. 

Tip #5: gebruik kleinere borden

Dit is een psychologische truck maar het werkt echt. Je bent ingesteld op het leeg eten van je bord en bij het zien van een leeg bord krijg je een voldaan gevoel. Je kunt je hersenen een beetje foppen door iets kleinere borden te gebruiken. Dit scheelt je al snel 100 tot 200 kcal voor het avondeten.

Wat hierin ook helpt is je bewust worden van wat en hoeveel je eet. Dit kan je doen door een eetdagboek bij te houden. Door foto’s te maken van wat je eet krijg je een goed beeld van wat je per dag eet. Veel mensen hebben hier baat bij.

Tip #6: eet gezond

Gezond afvallen is vooral een kwestie van gezond eten. Dat is minder makkelijk dan het klinkt. Waar het in de praktijk vaak mee fout gaat zijn de momenten dat je honger hebt. Je staat dan minder sterk in je schoenen. Het is dan zaak om gezonde snacks of tussendoortjes in huis te hebben. Anders wordt de verleiding voor een zak chips wel erg groot. Zorg daarom dat je altijd wat fruit en rauwkost in huis hebt. 

Tip #7: eet pittig eten

In chilipepers zit een stofje die zorgt voor een snellere stofwisseling. Bovendien zorgt dit stofje ervoor dat je sneller voldaan bent. Het is daarom goed om royaal te zijn met pepers als je af wilt vallen. Pepers zijn bovendien goed voor de gezondheid. 

Tip #8: eet meer vezels Vezels zijn belangrijk als je op een gezonde manier wilt afvallen. Nu zijn er veel soorten vezels en als je af wilt vallen dan zijn met name de vezels die in groenten en fruit zitten nuttig. Deze zorgen ervoor dat de maag en de dunne darm zich minder snel kunnen ledigen. Hierdoor hou je na de maaltijd langer een verzadigd gevoel. Het mooie van groenten is bovendien dat ze caloriearm zijn. Met name groene bladgroenten bevatten veel vezels terwijl ze maar weinig calorieën bevatten. Wil je gezond afvallen dan is het daarom goed om veel gebruik te maken van groene bladgroente. Dit kan je doen door bijvoorbeeld een salade of een groentesoep als lunch te eten. Ook aan het ontbijt kan je groente toevoegen. Je kunt bijvoorbeeld wat blaadjes spinazie mee bakken met je spiegelei of een boerenomelet maken. Een meer zomerse manier voor extra groene bladgroenten is het drinken van groene smoothies. Deze kan je als ontbijt of als lunch drinken.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.